המעין

ישמעאל ולבן מול עשו הרשע בהווה ובעתיד / דבר העורך

הורדת קובץ PDF

ישמעאל ולבן מול עשו הרשע בהווה ובעתיד

בשבועות אלו אנו מתקדמים שבוע אחר שבוע במסע המרתק לאורך ספר בראשית. היינו עם אבינו אברהם העברי שמתחיל לבנות את ביתו, בית שה' מעיד עליו (בראשית יח, יט) כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט, ואחרי סיבוכים שונים אנו משאירים את ישמעאל וכל בני קטורה מאחורינו; אנו ממשיכים עם ביתו השקט של יצחק אבינו, העולה התמימה, עולים צפונה עם יעקב שבורח מפני עשו אחיו הרשע לזרועות חותנו לבן הרשע, ובהמשך נשאר גם לבן מאחורינו; אבל אז נפגש אבינו יעקב עם שרו של עשו ועם עשו עצמו, ולמרות שבתחכומים ובסייעתא דשמיא הצליח יעקב-ישראל להינצל מהמלאך ולשלוח את עשו חזרה להר שעיר עם אנשיו - עם עשו הסיפור עדיין לא נגמר, וגם לא ייגמר לדעת חז"ל עד שֶׁיָּעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו, ורק אז וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה.

ואנו מרימים את עינינו מן הפסוקים ורואים עולם הפוך לכאורה: מלחמה לנו לחיים ולמות עם הישמעאלים וכל הנספחים אליהם, ששיגעון האלימות מעוור את עיניהם וכיבוש ארץ ישראל בראש מאווייהם, ודווקא עם עשו, העולם הנוצרי והתרבות המערבית יורשת רומא שהיא המשכה הישיר של אדום - אחרי אלפיים שנה ויותר של רצח ושמד נראה שאנו חיים יחסית בשלום. האמנם?

אין ספק שזהו מצב מטעה וזמני. המוסלמים בניגוד לנוצרים 'מייחדים את ה' ייחוד שלם' כמו שכותב הרמב"ם, וכאשר יעזור ה' והאלימות המופרעת עם הניסיון הנואש והשקרי להוריש אותנו מארץ ישראל יעברו להם – הם יוכלו להיות שכנים הגונים שלנו ברחבי המזרח התיכון, ו'הסכמי אברהם' הם בעז"ה התחלה מרשימה למהלך זה. אבל מול העולם המערבי, שמציג את עצמו בדרך כלל כאוהב [לפחות לא כשונא] אבל רעל השנאה קבוע בליבו, כמאמר רשב"י (ספרי בהעלותך יז) 'הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב', חייבים לנהוג ב'כבדהו וחשדהו', ובעיקר בחשדהו... את זה צריך להפנים.

ימי החנוכה מזכירים לנו כל שנה את הגבולות האינסופיים של הצלחת ההשתדלויות שלנו כאשר אנו הולכים בדרך ה', ואז ה' עושה לנו תשועה ופורקן 'כהיום הזה'. ואכן, 'כהיום הזה' תקופה חדשה מתחילה כאשר השלטון במדינת ישראל נמצא בידיים שרובן אמוניות, האוהבות את התורה ואת העם ואת הארץ. תפילתנו שמנהיגי הציבור ידעו לשמור את דרך ה' לעשות צדקה ומשפט, ויחזקו וירוממו את עם ישראל בארצו ובתפוצות, לקראת קיום כל נבואות הנביאים בהמשך ראשית צמיחת גאולתנו.

גיליון מגוון זה עוסק בענייני מנהגים וחינוך והלכה וספרות תורנית, ומדור תגובות רחב וחשוב מהרגיל. מערכת 'המעין' מקווה שהוא ימצא חן בעיני המנויים והקוראים, להגדיל תורה ולהאדירה.

בשולי הדברים – אחרי שנים רבות שמחיר המינוי ל'המעין' לא השתנה, וגם ספגנו את עלות הרחבת הגיליון בשנים האחרונות (כעת למעלה מ-150 עמודים בכל גיליון), נכנענו גם אנחנו לצורך האמיתי לקרב את מחיר הגיליון למחירו הריאלי, ואנו מקווים שהדברים יתקבלו בהבנה.

בשורות טובות לכלל ולפרט, הק' יואל קטן