המעין
ברכת 'מציב גבול אלמנה' על בתי רשעים
ברכת 'מציב גבול אלמנה' על בתי רשעים
א. 'בתי ישראל' או 'בתי כנסיות'
ב. ברכה על בתי רשעים
ג. הברכה רק על בתי צדיקים
ד. ברכה על בתים בחו"ל, ותליית המחלוקות זו בזו
סיכום
א. 'בתי ישראל' או 'בתי כנסיות'
אנשי כנסת הגדולה תקנו ברכה מיוחדת על ראיית בתי ישראל ביישובן. כך שנינו בבריתא בגמרא (ברכות נח, ב): הרואה בתי ישראל, ביישובן - אומר: ברוך מציב גבול אלמנה[1], בחורבנן - אומר: ברוך דיין האמת.
דברי הגמרא הובאו להלכה ברי"ף (מג, ב מדפי הרי"ף) ברמב"ם (הלכות ברכות פרק י הלכה י), ברא"ש (פ"ט סימן י) בטור (סימן רכד) בשו"ע (שם סעיף י) ובשאר פוסקים. אולם הראשונים נחלקו האם ברכה זו תוקנה על כל בתי ישראל, או רק על בתי כנסיות. לפנינו בגמרא נאמר: "הרואה בתי ישראל ביישובן", וכן דעת רוב הראשונים[2]. אך הרי"ף כותב (מג, ב מדפי הרי"ף): "הרואה בתי כנסיות של ישראל בישובן אומר ברוך מציב גבול אלמנה", וכן כתבו כמה ראשונים[3].
גם השו"ע פסק כרוב הראשונים שהברכה תוקנה על כל בתי ישראל; אך המהרש"ל (הובאו דבריו בב"ח סימן רכד) כתב שנהגו כשיטת הרי"ף לברך רק על בתי כנסיות, וכן העתיקו את המנהג הב"ח (שם), הט"ז (ס"ק ב), המג"א (ס"ק ט), הגר"ז (סדר ברכת הנהנין פרק יג סעיף יא), המ"ב (ס"ק יד), קצות השולחן (סימן סו אות ה), וכף החיים (ס"ק לה). וכן פסקו (בלא להזכיר את המנהג) האליה רבה (ס"ק ז), אלף המגן (ס"ק יב), החיי אדם (כלל סג, י), בספר ברכות ישראל (פרק יג הלכה יא), ובספר שלחן הטהור (סי' רכה סע' ה).
למרות זאת, ישנם מרבני דורנו הסוברים שניתן לסמוך על דעת השו"ע ולברך ברכה זו על כל בתי ישראל (ולא רק על בתי כנסיות). כן הובא בספר שיחות
ב. ברכה על בתי רשעים
האם לפי השיטה שניתן לברך את ברכת 'מציב גבול אלמנה' על כל בתי ישראל, מברכים ברכה זו גם על בתי רשעים?
הרב
ג. הברכה רק על בתי צדיקים
אולם הב"י כותב שבתי ישראל "היינו בתי עשירי ישראל ובעלי צדקות", וכן כתב הב"ח. וערוך השולחן הוסיף (ס"ק ז): "בתי עשירים גדולים שנותנים צדקה הרבה ומתנהגים ביראת השם", וציין שמקורו בב"י, ומכאן שהבין ש'בעלי צדקות' כאן הכוונה להנהגה שבאה על גבי בסיס של יראת שמים. משמע שאין לברך על בתי רשעים! אך המ"ב, בהביאו את דברי הב"י, כתב (ס"ק יד): "בתי ישראל - פירוש בתי עשירי ישראל שמיושבים בתוקף ובגבורה", ולא הביא את המשך דברי הב"י שהיינו "בעלי צדקות", משמע שאין זה מעכב. וכן הלבוש (ס"ק י) סתם וכתב: "הרואה בתי ישראל ביישובן", וכן סתם הגר"ז (שם), ולא ציינו שהברכה היא רק על בתי בעלי צדקה[8]. משמע שאין זה מעכב שהבתים יהיו של צדיקים. אך אפשר שגם לדעתם לא בעינן בעלי צדקות, אך על בתי רשעים אין לברך[9].
וכן משמע שאין לברך על בתי רשעים מספר 'שלמה משנתו' (ורשה תרנ"ה) לגאון ר' עזריאל ראקובסקי זצ"ל[10]. וכן נראה בספר 'אשכול הסופר' לגאון ר' חיים סופר זצ"ל בעל שו"ת מחנה חיים (עמוד י, ירושלים תשל"ה)[11]. וכן משמע קצת שאין לברך על בתי רשעים מספר 'פרשת מרדכי' (ורשה תרנ"ו עמ' 92) לר' מרדכי אלטשולר זצ"ל, שכתב על המשך הסוגיא שם (נח, ב): "אמר רבי
ד. ברכה על בתים בחו"ל, ותליית המחלוקות זו בזו
ויתכן שמחלוקת זו - האם ניתן לברך 'מציב גבול אלמנה' על בתי רשעים - תלויה במחלוקת אחרת: האם ברכת מציב גבול אלמנה תוקנה רק בארץ ישראל או גם בחו"ל. רוב הראשונים העתיקו את הברייתא כלשונה, ולא ציינו האם הברכה נוהגת רק בארץ ישראל. אולם רבנו
לעומת זאת האבודרהם כתב (ברכת הראייה השבח וההודאה ד"ה הרואה אשתו): "הרואה בתי ישראל ביישובן אפילו בארץ ישראל מברך בא"י מציב גבול אלמנה", משמע שבחו"ל בודאי יש לברך[12]. וכן דעת הרבה פוסקים, ביניהם: מהרש"ל וב"ח (שם, ועיין שער הציון ס"ק יא) גר"ז (שם), שולחן הטהור (שם) וליקוטי מהרי"ח (סדר ברכות הראיה). וה
לפי השיטות שהברכה נוהגת רק בא"י, משמע שהברכה היא על ישובה המחודש של ארץ ישראל[13], ולפי זה יש לברך גם על בתי רשעים, כי יישוב הארץ מתקיים גם בבתי רשעים, כמו שאמרו בגמרא (סנהדרין קב, ב): "מפני מה זכה עמרי למלכות, מפני שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל. שנאמר ויקן את ההר שמרון מאת שמר בככרים כסף ויבן את ההר ויקרא [את] שם העיר אשר בנה על שם שמר אדני ההר שמרון". וכתב על כך בספר אם הבנים שמחה (הוצאת מכון פרי הארץ, ירושלים תשמ"ג, עמוד נז):
וראיתי בספר אוצרות יוסף להגאון המובהק ר' יוסף ענגיל ז"ל שהביא בשם המקובלים: דלכאורה קשה, למה נתן לו הקב"ה שכר זה - דוקא מלכות - עבור מעשה הנ"ל, ולא שכר אחר? וכתבו המקובלים, דידוע דארץ ישראל הוי בספירת מלכות דלמעלה, ויען דהוא תיקן בחינת מלכות בהוספה דהוסיף עיר אחת בארץ ישראל, על כן זכה למלכות דוקא, עכ"ד הקדושים. הרי דאף דעמרי היה ממלכי הרשעים, ומקרא מלא דיבר הכותב "ויקן את ההר שומרון ויבן את ההר, ויקרא את שם העיר אשר בנה שומרון, ויעש עמרי הרע בעיני ה' וירע מכל אשר לפניו וילך בכל דרך ירבעם בן נבט ובחטאתו אשר החטיא את ישראל". וגם כרך זה שהעמיד לא היתה כוונתו לשם שמים אלא לכבודו, כמו שהבאתי לעיל, שאמר כשם שירושלים למלכי
ובמשנה סנהדרין (ב, א) אמרינן: "אין עושין עיר הנדחת בספר, ולא שלוש". וביארו שם בגמרא (טז, ב): "משום קרחה" ("שלא תעשה קרחה בארץ ישראל", יד רמה שם). וכן מפורש בתוספתא (נגעים פרק א הלכה יג): "ואין עושין שלש עיירות הנדחות בארץ ישראל, שלא להחריב את ערי ישראל". מבואר, שעדיף להשאיר עיר שרובה עובדי עבודה זרה ולא לעשות קרחה בארץ ישראל[15]! משמע שיישוב הארץ מתקיים גם בבתי רשעים.
אולם לפי השיטות שהברכה נוהגת גם בחו"ל, זו ברכה על הטובה המסויימת, שהקב"ה זיכה את יושבי אותו מקום לשבת בתוקף וגבורה בלא שטן ובלא פגע (ב"י) בשלוה והשקט ועושר (מג"א ס"ק ט), ומסתבר שאין להודות על בתי רשעים, ש"שקט לרשעים רע להן ורע לעולם, ומיתתם של רשעים הנאה להם והנאה לעולם" (סנהדרין עב, א)[16], ויש לשמוח במפלתם[17], ובודאי שלא תקנו ברכת הודאה על שלוותם.
ואכן הרב מרדכי גימפל יפה, שברך מציב גבול אלמנה על בתי רשעים, נהג כן בארץ ישראל, שברך על המושבה ראשון לציון. וכן מה שכתב בספר פרחי אהרן (לעיל אות ב) בשם הרב מפונוביז', לברך על בתי רשעים, מיירי בארץ ישראל כמו שכתב שם "הרואה בית בישראל"[18]. וכן הסיפור על מרן הרב קוק זצ"ל מיירי בארץ ישראל. לעומת זאת בעל ספר 'אשכול הסופר', שכתב שאין לברך על בתי רשעים, מיירי בחו"ל, וכמו שמוכח מדבריו שם.
אולם קשה לתלות המחלוקות זו בזו לגמרי. כי לדעת הב"י הברכה היא רק בארץ ישראל, ולמרות זאת הוא כותב שהברכה היא רק על בתי בעלי צדקות, וכתב ערוך השולחן בדעתו שהברכה היא רק על ביתם של יראי השם. ונראה שהב"י מסכים שהארץ מתיישבת ונגאלת משממונה גם על ידי רשעים, אך לדעתו הברכה תוקנה רק על יישוב חשוב ובעל ערך. וכשם שאין מברכים על כל בתי ישראל, אלא רק על "בתי עשירים", שהם בתים מיוחדים שמבטאים יישוב והרחבה גשמית, כך גם בעינן שהיישוב יהיה בעל ערך מבחינה רוחנית.
לפיכך צריך לומר שהמחלוקות תלויות זו בזו, אך לא באופן מוחלט. לסוברים שהברכה נאמרת גם בחו"ל, אין לברך ברכה זו על בתי רשעים, כי לא תקנו ברכה על שלוות הרשעים. אך לסוברים שהברכה תוקנה רק בארץ ישראל, ישנה מחלוקת האם הברכה תוקנה גם על בתי רשעים כי גם על ידם מתיישבת הארץ (הרב מרדכי גימפל יפה והרב מפונוביז'), או רק על בתי יראי השם, כי הברכה תוקנה רק על יישוב חשוב ובעל ערך מבחינה גשמית ורוחנית (ערוך השולחן בדעת הב"י).
סיכום
יש אומרים שניתן לברך ברכת מציב גבול אלמנה גם על בתי רשעים, וכמה סיפורים על גדולי ישראל מהווים סעד לדעה זו. אולם בדברי הב"י הב"ח וערוך השולחן משמע שאין לברך על בתי רשעים, וכן היא דעת כמה מחכמי ישראל. אפשר שמחלוקת זו תלויה במחלוקת האם הברכה נוהגת רק בארץ ישראל (ולפי זה יש לברך גם על בתי רשעים), או גם בחו"ל (ולפי זה אין לברך על בתי רשעים). אך מדברי הב"י משמע שאין לתלות המחלוקות זו בזו באופן מוחלט.
[1] על גדרה של ברכה זו, ועל עניינים שונים הנוגעים לה, עיין במאמרי 'ברכת גלות או ברכת גאולה - על גדרה של ברכת מציב גבול אלמנה', צהר גליון לו (אייר תשס"ט) עמ' 11-22, ובהפניות שם.
[2] בה"ג (סימן א הלכות ברכות פרק תשיעי עמוד פח), רמב"ם (ברכות פ"י ה"י), רא"ש (ברכות פרק ט סימן י) רבנו ירוחם (תולדות אדם וחוה נתיב יג חלק ב [דף קד טור א]), סמ"ג (עשין סימן כז), ראב"ן (ברכות סימן קצח), אשכול (אלבק הלכות ברכת הודאה דף לא עמוד ב), ראבי"ה (מסכת ברכות סימן קמו), אבודרהם (ברכת הראייה השבח וההודאה ד"ה הרואה אשתו), ספר הבתים (הלכות ברכות שער יג ס"ו) טור (סימן רכד), אגודה, ריא"ז, פסקי הרי"ד, רא"ה (ברכות נח, ב), רוקח, צדה לדרך ועוד.
[3] אשכול (מהדורת הצב"א הלכות ברכות הודאה סימן כג), מאירי (ברכות נח, ב), אורחות חיים (הלכות ברכות אות מו), כלבו (סימן פז ד"ה הרואה מקום), ספר המאורות (חידושים למסכת ברכות עמ' קע-קעא) ספר מצוות זמניות (הלכות ברכות שער ט) ומנורת המאור (הקדמון פרק ו - המצוות עמוד 463).
[4] וכן משמע מהסיפור על
[5] בספר 'על הגאולה ועל התמורה' כתב האדמו"ר מסאטמר זצ"ל (עמוד קלג): "דהדבר ברור בלי שום צד ספק דכל אלה הבנינים שבנו המינים והאפיקורסים בארצנו הקדושה ישרפו ויחרבו ע"י מלך המשיח ולא ישאר מהם שריד ופליט, ק"ו מס"ת שכתבה מין שצריך לשורפו עם האזכרות שבו". ולפי דבריו בוודאי שאין לברך עליהם. אך עיין בשו"ת משנה הלכות (חלק טו סימן ריד) שדחה ראייתו וכתב: "והא דקשיא מס"ת שכתבה מין יש לחלק קצת... ולא דמי לס"ת דבעי לשמה, משא"כ בנינים", עיי"ש. ועיין להלן (אות ד בשם ספר 'אם הבנים שמחה'); מגילה (ו, א): "והיה כאלף ב
[6] קובץ תורני 'אזכרה' גיליון א עמוד טז, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים תרצ"ז. מהדברים, כפי שהם מופיעים לפנינו, לא ניתן לדעת האם
[7] הרב
[8] ואפילו את החלק הראשון של דברי הב"י, שהברכה היא דווקא על בתי עשירי ישראל השמיטו הלבוש והגר"ז. אולם לדינא סיים הגר"ז שהמנהג לברך רק על בתי כנסיות.
[9] גם מספר האגודה (ברכות פ"ט אות רא) משמע שאין לברך על בתי רשעים. בהמשך אותה ברייתא שהובאה לעיל, נאמר: "בתי אומות העולם, בישובן אומר בית גאים יסח ה', בחורבנן אומר אל נקמות ה' אל נקמות הופיע". בשונה מהגרסה שלפנינו, האגודה גורס: "בתי רשעים בישובן אומר בית גאים יסח ה' בחורבנם אומר אל נקמות הופיע". משמע שלא רק שאין לברך מציב גבול אלמנה על בתי רשעים, אלא שיש לומר על בתיהם הפסוק "בית גאים יסח ה'". אך לא מצאתי גרסה זו באף אחד מהראשונים, מלבד באגודה. ואולי זהו מ"תיקוני" הצנזורה, שלא הרשו לכתוב כן על בתי גויים. אמנם בפירושי הראשונים לפסוק זה משמע שהפסוק
[10] הוא כותב (ברכות נח, ב): "אמרינן לקמן בשמעתין שנגזר על בתיהם של צדיקים שיחרבו, וכ"כ הרמב"ן ז"ל באגרתו שכל מקום שהיתה הקדושה ביותר שם הוא עתה החורבן והטומאה ביותר, וא"כ כל בית שעומד בגדולה וב
[11] וז"ל: "הרואה בתי ישראל, שניכר שהמה בתי ישראל, ביישובן, הוא אומר ברוך מציב גבול אלמנה. הגם שאנחנו בין האומות כאלמנה בלי בעל, בכל זאת מציב גבולינו, והבן זה". משמע שהברכה לא תוקנה על בתי ישראל ש"לא ניכר שהמה בתי קודש אשר ה' שוכן בקרב" כפי שכתב שם. וכן משמע שם בפירושו הראשון, עיי"ש.
[12] ממה שכתב שיש לברך "אפילו בארץ ישראל" משמע שהברכה ביסודה מתאימה יותר לרואה בתי ישראל בחו"ל, וזה פלא. ועיין במה שכתבתי בענין זה בצהר (הנ"ל לעיל הערה 1, עמוד 17).
[13] עיין בהערות הרצי"ה לעולת ראיה (ח"ב עמ' תכב אות ק), שה'אלמנה' בברכת מציב גבול אלמנה היא ארץ ישראל. ולפי דבריו עיקר הברכה תוקן על יישובה מחדש של ארץ ישראל (אולם מדברי הב"י משמע ש'אלמנה' היא כנסת ישראל, ו'גבול אלמנה' הוא ארץ ישראל).
[14] ועיי"ש עוד בעמודים קפז-קצא. כעיין זה כתבו: הגאון ר' אפרים ביליצר הי"ד (דומ"צ דק"ק בטלאן, טרנסלבניה) בספרו יד אפרים (תל אביב תש"ל, עמוד קסו), האדמו"ר מהוסיאטין, ר' יעקב פרידמן זצ"ל, בספרו אהלי יעקב (תל אביב, עמוד רמח),
[15] ואף שהרמב"ם (הל' ע"ז פרק ד הלכה ה) והר"ן (סנהדרין טז, ב ד"ה ולא עיר) כתבו שבכהאי גוונא דנים את תושבי העיר בסקילה כיחידים, ולפי דבריהם העיר נשארת על תילה בלא עובדי הע"ז שבה, מ"מ עיין בפר"ח על הרמב"ם (שם הלכה ו, הובאו דבריו בספר הליקוטים שבמהדורת פרנקל ד"ה אח"כ שולחין) שישנם מצבים שאי אפשר לדון את תושבי העיר בסקילה כיחידים, וגם אז אין דנים העיר כעיר הנדחת, ומשאירים העיר על תילה עם תושביה הרשעים "שלא תעשה קרחה בארץ ישראל". מיהו אפשר שסברת קרחה אינה מחמת הישוב הנוכחי, אלא שאם נדון העיר כעיר הנדחת לא ניתן יהיה יותר לבנות מקום זה לעולם, כפי שנאמר (דברים יג, יז) "והיתה תל עולם לא תבנה עוד", ולפי זה אין ראיה שיישוב הארץ מתקיים ע"י בתי רשעים. ועיין גם בהגהות חכמת מנוח (סנהדרין טז, ב) שכתב: "משום קרחה, פירוש שלא תחרב ארץ ישראל, משום שנאמר מעט מעט אגרשנו וגו' פן תרבה עליך חית השדה".
[16] הרמב"ן (שמות טו, יח) רואה בהענשת הרשעים ביטוי למלכות ה', ומפרש את הפסוק "ה' ימלוך לעולם ועד" כתפילה לישועת הצדיקים ועונש לרשעים, "כן יהי רצון מלפניו לעשות בכל הדורות לעולם, לא יגרע מצדיק עיניו, ולא יעלימהו מן הרשעים המריעים. ובאו כזה פסוקים רבים, כגון ימלוך ה' לעולם אלהיך ציון לדור ודור הללויה (תהלים קמו, י), יהי שם ה' מברך מעתה ועד עולם (שם קיג, ב), והיה ה' למלך על כל הארץ".
[17] "מאה ושלש פרשיות אמר דוד, ולא אמר הללויה עד שראה במפלתן של רשעים, שנאמר: יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה" (ברכות ט, ב). "רשע אבד מן העולם טובה באה לעולם, שנאמר ובאבד רשעים רנה" (סנהדרין קיג, ב). ועיין מגילה (י, ב); סנהדרין (לט, ב); תוספתא סנהדרין (פרק יד סוף הלכה ב); ספרי במדבר (פרק יח אות יח); שו"ת אדרת
[18] וכן משמע שם מכך שהמאמר עוסק בבנין הארץ, והפיסקה שלפני כן מסתיימת במילים: "עלינו להיות כמו יוסף שאמר למחיה שלחני אלוקים, ולעזור בבנין ארץ ישראל".